Göz Sağlığı ve Hastalıkları Op. Dr. Vedat Bulut “Çoğu insanın pek fazla farkında olmadığı bir konu çocukların göz muayeneleri ne zaman yapılmalıdır? Hangi dönemlerde ne gibi tehlikeler var? Bunların toplum tarafından çok iyi bilinmediğini gelen hastalardan gözlemliyorum. Bu konuda biraz aileleri bilinçlendirmemiz gerekiyor. Çünkü çocukların yerine karar vermesi gereken onlar. Erişkin bir derdini anlatır ama çocuğun derdini biz anlamak zorundayız. Problemini bizim çözmemiz gerekir. Bu açıdan baktığımızda biz göz hekimleri olarak çocukların muayenelerinin İlk iki ay içerisinde mutlaka bir kere görülmeleri gerekir. Bir buçuk yaşında bir görülmeleri gerekir” diye konuştu.
BEDELİ İLERİ YAŞLARINA ÇOK AĞIR OLARAK ÖDENİR
Okul çağında bir de 10-12 yaş civarında görülmeleri gerektiğini ifade eden Bulut “İlk iki ay içerisinde yeni doğan Çocuğunun derdini anlatma imkanı yoktur. Ve çoğu şeyi ancak biz anlayabiliriz. Bu dönem içerisinde olabilecek hastalıklar, çocukların gözyaşı kanalı tıkanıklığı olabiliyor iki ay içerisinde. Tespiti çok kolaydır ve mutlaka müdahale edilmesi gerekir. Çocukların gözünde erken doğumdan kaynaklanan bir retina hastalığı olur. Ama çoğunlukla devlet bunun doğdukları hastanede, küvezde kalan çocuklarda olduğu için onu daha ziyade orada takip edilir ama bazen kaçırılır. Bizim bunları yakalamamız için o iki aylık dönemin, erken dönemine ihtiyacımız var. İki ay bile fazla orada. Bir de toplumsal olarak çok gördüğümüz kayma, göz kaymaları var. Şimdi bu ilk iki ay içinde tespit ettiğimiz göz kaymaları çoğunlukla aileler tarafından bu bir çocuktur, büyüyünce geçer tarzında algılanır ve atlanır burası. Oysa ilk iki ay içerisinde tespit ettiğimiz göz kaymaları çoğunlukla cerrahi müdahale yapmamızı gerektiren türde göz kaymalarıdır ve çok önemlidir. Bunları yakaladığımızda, gerekli indikasyonu koyduğumuzda bunları derhal, hiç beklemeden ameliyat ederiz biz. Dolayısıyla o dönemde yakalanan göz kaymatları kıymetlidir. Bunun bedeli ileri yaşlarına çok ağır olarak ödenir” dedi.
TEDBİRİNİ ÖNDEN ALIRSAK KAYMAYI DA ÖNLEMİŞ OLURUZ
O dönemi geçtikten sonra daha kıymetli olan bir dönemin olduğunu vurgulayan Bulut, “O bir buçuk yaş civarındaki göz muayenesi. Eğer çocuk bir bozuklukla beraber doğmuşsa özellikle hipermetrop türü bir bozuklukla beraber doğmuşsa bu bozukluğun doğurduğu göz kaymaları 1,5 yaşında karşımıza çıkıyor. Biraz ileri geri sapmak kaydıyla. Ve o döneme kadar hiç kayması olmayan bir çocukta 1,5 yaş civarında bir kayma olduysa beraberinde mutlaka bir bozukluk bekleriz. Ve o bozukluğun tespit edilmesi gerekir ve ailelerin bunu asla görmezden gelmemesi lazım. Ve yakaladığımızda o dönemde bir gözlük refraksiyon muayenesiyle, gözlük muayenesiyle bunu çoğunlukla önleriz. Bazen gözlüğe rağmen cerrahi müdahale gerekebilir ama bu müdahalenin kararını vermekte hiç acele etmeyiz. Eğer bir buçuk yaşında bir kaymayı veya bir bozukluğu yakalamışsak, O çocuğa yapılabilecek en büyük iyiliktir ve ailenin burada son derece sıkı durması gerekir. Bunu kendileri anlamazsa bizim anlamamız gerekir. Hatta biz bunu bir buçuk yaşından birkaç ay önce getirmelerini öneriyoruz. Çünkü eğer bir bozukluk varsa bunun bir buçuk yaşında kaymaya yol açacağını biliriz ve onun tedbirini önden alırsak kaymayı da önlemiş oluruz. Bu bakımda çok önemlidir. Eğer bu noktada da bir problem yoksa, Okul çağında bir bakmamız gerekir. O dönemde de bir şey okula gitmeden önce çocuğun bir görme kusuru var mı, bir şeysi var mı görmek isteriz. Bir de kıymetli olan dönem. Orada çok da kıymetli değil aslında. 12 yaşında miyop türü bozukluklar başlayabiliyor. Biz bu dönemi yakaladığımızda orada gecikmenin de çok büyük bir mahsuru yoktur ama çocuğun eğitimini aksatmaması bakımından bu dönemde varsa bozukluk onu yakalamamız gerekir” diye konuştu.
GÖZDE TEMBELLİK BAŞ BELASIDIR
Bu bozuklukların hepsinin takibinin farklı olduğunu dile getiren Bulut, “Hipermetrop türü bozukluklarda yani kaymaya sebep olan bozukluklarda çok kıymetlidir erken yakalamamız. Ama hipermetrop türü bozukluklar çok büyük bir artış pek göstermezler. Yakaladığımız noktadan sonra bir takım değişikliklere uğrar bozukluk olarak ama Biz bunları yakaladığımız andan itibaren takip ettiğimizde asıl yaptıkları en büyük problem kayma değildir. Kayma bir şekilde halledilebilir ama kaymanın ve bozukluğun sebep olduğu tembellik bizim en büyük başımızın belasıdır. Onu atlamamamız gerekir. Onunla ilgili gerek gözlük gerek cerrahi müdahalenin zamanlaması çok çok önemlidir. Ve bunu kaçırmamak için de çocukların mutlaka 1,5 yaşından önce muayene edilmeleri şarttır ve çok önemlidir. Valla ailelerin bu konuda bazı şeyleri toplumda mesela gözü, şehla diyor Bazı göz kaymaları vardır. Yalancı kayma deriz biz bunlara. Burun kökünün basıklığından kaynaklı bir görüntü bu. Algı bozukluğudur. Hakikaten böyle kaymalar vardır. Biz de kayma olarak kabul etmiyoruz zaten. Ve bu tür kaymalar toplumda bilindiği için bunun büyüdüğü zaman bu kaymalar da kaybolur zaten. Gölge oyunu gibidir bu. Aileler bütün kaymaları buna yorumlama taraftarıdırlar. Orada büyük hata yaparlar. O hatanın bedeli de çok ağır olarak çıkıyor. Ve bu tür hastalarımız oldukça fazladır. Ama biz bir buçuk yaş civarı iki aylıkken, iki aya kadar ki dönemde bir buçuk yaştan atlamamalarının çok önemli olduğunu bir daha hatırlatmak isteriz” dedi.