Atakum ilçesinde Kaymakamlık personeli olarak görev yapan ortopedik engelli Hatice Karakoç ve görme engelli Ahmet Uçarlı, iş yerlerine yakın olduğu için yıllardır kullandıkları ATM’nin rampasının sökülmesiyle büyük mağduriyet yaşamaya başladı. Yaklaşık bir yıl önce gerçekleştirilen bu müdahale sonrası, iki arkadaşın sosyal medya ve CİMER üzerinden yaptığı başvurular ise yanıtsız kaldı.
“ENGEL OLUNMADIĞI SÜRECE BİZİM ENGELİMİZ YOK”
Tekerlekli sandalye kullanan kamu personeli Hatice Karakoç, rampanın kaldırılmasının ardından ATM’ye erişiminin tamamen kesildiğini ifade etti. Duruma tepkisini sosyal medyadan duyuran Karakoç, şu ifadeleri kullandı:
"Bu ATM’yi iş yerimize yakınlığı sebebiyle sıklıkla kullanıyorduk. Yaklaşık bir yıl önce rampası kaldırıldı ve artık para çekemez olduk. Bir banka görevlisi kaldırım işgali nedeniyle kaldırıldığını söyledi ama ben böyle bir yaptırımı kabul etmiyorum. İşgal edilen tek şey bizim erişilebilirliğimiz. Yol yapmakla bitmiyor, o yolun başına gerçekten erişilebilir bir rampa yapmanız gerekiyor. 10-16 Mayıs Engelliler Haftası’ndayız; engel olunmadığı sürece bizim zaten bir engelimiz yok."
“SLOGANLAR SÖZDE KALIYOR, SOMUT ÇÖZÜM İSTİYORUZ”
Karakoç ile aynı yerde çalışan görme engelli Ahmet Uçarlı ise bankaların teknolojik altyapısının yetersizliğinden ve fiziksel engellerden dert yandı. ATM’deki sesli sistemlerin ve hissedilebilir yüzeylerin çoğunlukla çalışmadığını belirten Uçarlı, şunları kaydetti:
"Zaman zaman QR kod ile para çekmeye çalışıyorum ama ekrana uyarı geldiğinde algılayamıyorum ve başarısız oluyorum. Arkadaşımla bir yıldır bu sorunu yaşıyoruz. Bankalara ve CİMER’e durumu bildirdik ancak çözüm geliştirilmedi. 'Sevgi varsa engel yoktur' gibi sloganlardan kaçmak gerekiyor. Bu tür ifadeler yerine somut çözümlerle gelinirse daha çok ciddiye alınmış oluruz. Erişilebilirlik ifadeleri şu an sadece sözde kalıyor."
YARDIMLA BANKACILIK İŞLEMİ YAPABİLİYORLAR
Karakoç ve Uçarlı'nın ATM önünde yaşadığı zorluklar gözler önüne serildi. Rampası olmayan ve teknolojik olarak görme engelli kullanımına yanıt vermeyen cihaz önünde, iki arkadaşın yoldan geçen vatandaşlardan yardım isteyerek işlem yapabildiği görüldü. Kendi başlarına hareket etme özgürlükleri kısıtlanan kamu personelleri, yetkilileri 10-16 Mayıs Engelliler Haftası’nda "slogan üretmeye değil, rampa yapmaya" davet etti.